Autoluwe binnenstad
Algemeen
We willen de binnenstad van Goes meer ruimte geven. Ruimte voor voetgangers, schonere lucht, minder lawaai en meer gezelligheid. Daarvoor maken we de binnenstad meer autoluw. Het is de bedoeling dat de autoluwe binnenstad van Goes op 1 januari 2026 een feit is. Tot die tijd gelden de huidige verkeersregels. De borden en camera's worden geplaatst. De camera's gaan de kentekens registreren.
Binnenkort is het mogelijk een ontheffing aan te vragen voor het autoluwe gebied. Het centrum van Goes blijft bereikbaar. Er verdwijnen vrijwel geen parkeerplaatsen en ook de voorzieningen voor mindervaliden blijven hetzelfde.
Ontheffingen
Op dit moment is het nog niet mogelijk een ontheffing aan te vragen om het autoluwe gebied in te rijden. Een ontheffing is ook nog niet nodig.
In december wordt het aanvraagsysteem actief. Vanaf dat moment kunt u een ontheffing aanvragen. Inwoners van de binnenstad, ondernemers in het centrum en pandeigenaren krijgen daarover een brief. En op deze webpagina zal het ook worden aangegeven.
Video autoluwe binnenstad Goes
Autoluwe Binnenstad Goes
Voortgang
- Vanaf 2 september zijn we begonnen met het uitvoeren van werkzaamheden in de binnenstad. De borden worden geplaatst, de camera's geïnstalleerd en de verkeerszuilen neergezet.
- Het ontheffingenbeleid is op 12 juni vastgesteld.
- Het verkeersbesluit is op 23 juni vastgesteld en lag daarna 6 weken ter inzage. In die periode kon je bezwaar maken. Het besluit is hier te vinden: Gemeenteblad 2025, 266273.
- Daarnaast moeten we toestemming krijgen van het Centraal Verwerkingspakket van het OM voor de handhaving met kentekencamera's.
- De module voor het aanvragen van ontheffingen wordt samengesteld in de zomer.
- Nadat deze uitvoerig is getest, versturen we een brief waarin staat hoe je een ontheffing kunt aanvragen. Waarschijnlijk is het dan half oktober.
- Het is ons plan om op 1 januari 2026 de camera's te activeren en de binnenstad van Goes zo inderdaad meer autoluw te maken.
- De raad vraagt het college een proefperiode van zes maanden te hanteren.
Kaart begrenzing autoluwe binnenstad
Vraag en antwoord
Vraag en antwoord
Hoe gaat de proeftuin eruitzien?
De proeftuin van de autoluwe binnenstad wordt ingericht zoals we in eerste instantie van plan waren. Dat betekent dat we uitgaan van dertien entrees tot de binnenstad, met vastgestelde venstertijden en een bepaalde groep ontheffinghouders.
Ruim voordat we daadwerkelijk starten met handhaven via de kentekencamera’s, staat er bij de ingang naar het autoluwe gebied informatie: vanaf de startdatum van de handhaving met kentekencamera’s heb je een ontheffing nodig (buiten de venstertijden) om het gebied in te mogen rijden.
Zodra we echt gaan handhaven, ontvangt iedereen die zonder ontheffing het autoluwe gebied inrijdt maximaal drie waarschuwingen voordat er een bekeuring volgt.
Hoe kan je zien dat je een autoluw gebied betreedt?
We proberen de entrees tot de historische binnenstad op zo’n manier vorm te geven, dat het duidelijk is dat je een bijzonder gebied betreedt. Dit gebeurt onder andere door lijnen op het wegdek, verkeersborden en op sommige plekken komt er ook een zuil met daarop een soort verkeerslichtsysteem. Dit systeem geeft met kleuren en symbolen aan welke categorie op dat moment het gebied in mag rijden.
Wat gaat er gebeuren voordat handhaving via kentekencamera’s een feit is?
- De aanbesteding voor de kentekencamera’sis afgerond. De implementatieperiode is gestart. In de zomer zullen er werkzaamheden op straat zijn om de kentekencamera’s op te hangen. Hetzelfde geldt voor andere werkzaamheden, zoals belijning, het neerzetten van borden et cetera.
- Het ontheffingenbeleid en het verkeersbesluit zijn vastgesteld. Het verkeersbesluit heeft vervolgens zes weken ter inzage gelegen.
- Er komt een digitaal loket (website en web app) waar je een ontheffing kan aanvragen.
- We hangen de kentekencamera’s in het najaar op. Per 1 januari 2026 start de proeftuin, waarna een periode van waarschuwen volgt. Daarna starten we met de definitieve handhaving. Wanneer dat precies is, laten we later weten.
Hoe werkt handhaving via kentekencamera's?
De kentekencamera's worden op dertien opstelplaatsen (ingangen) neergezet waarbij de kentekens van auto's, motoren en scooters zowel bij het in- als uitrijden worden gescand.
Voor motoren en scooters geldt dat zij alleen een kenteken op de achterkant hebben. Daarom installeren we in het autoluwe gebied nog vijf extra camera's op strategische plekken in de historische binnenstad om scooteroverlast tegen te gaan.
Bij handhaving door middel van kentekencamera's is er 100% handhaving, dus ook op motoren en scooters. Er is 24 uur per dag, 7 dagen per week toezicht zonder fysieke handhaving. Nood- en hulpdiensten hebben natuurlijk altijd ongehinderd toegang tot de binnenstad.
Hoeveel kost een bekeuring?
Een bekeuring voor het inrijden van het autoluwe gebied zonder ontheffing kost € 190 euro.
Waar gaan de inkomsten van de bekeuringen naar toe?
De inkomsten van de bekeuringen gaan naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Dus niet naar de gemeente Goes.