Autoluwe binnenstad
Algemeen
We willen de binnenstad van Goes meer ruimte geven. Ruimte voor voetgangers, schonere lucht, minder lawaai en meer gezelligheid. Daarvoor maken we de binnenstad meer autoluw. Het is de bedoeling dat de autoluwe binnenstad van Goes in het najaar van 2025 een feit is. Dan worden de camera's die kentekens registreren geplaatst.
Het centrum van Goes blijft bereikbaar. Er verdwijnen vrijwel geen parkeerplaatsen en ook de voorzieningen voor mindervaliden blijven hetzelfde.
De komende maanden
- In januari 2025 is de aanbesteding voor de levering van de dienst kentekencamera's gestart.
- Het ontheffingenbeleid wordt binnenkort vastgesteld.
- Het verkeersbesluit wordt ook vastgesteld en zal daarna 6 weken ter inzage liggen.
- Dan moeten we toestemming krijgen van het Centraal Verwerkingspakket van het OM voor de handhaving met kentekencamera's.
- De module voor het aanvragen van ontheffingen wordt samengesteld in juni, juli en augustus.
- Nadat deze uitvoerig is getest, versturen we een brief waarin staat hoe je een ontheffing kunt aanvragen. Waarschijnlijk is het dan begin september.
- In augustus en september hangen we de kentekencamera's op bij de ingangen van het historische centrum.
- Dan worden ook de bordenportalen neergezet en op sommige plekken ook speciale zuilen met een verkeerslichtsysteem.
- In september maken verschillende communicatie-uitingen duidelijk dat Goes gastvrij is én autoluw.
- Het is ons plan om op 1 oktober 2025 de camera's te activeren en de binnenstad van Goes zo inderdaad meer autoluw te maken.
- De raad vraagt het college een proefperiode van zes maanden te hanteren.
Hoe gaat de proeftuin eruitzien?
De proeftuin van de autoluwe binnenstad wordt ingericht zoals we in eerste instantie van plan waren. Dat betekent dat we uitgaan van dertien entrees tot de binnenstad, met vastgestelde venstertijden en een bepaalde groep ontheffinghouders.
Ruim voordat we daadwerkelijk starten met handhaven via de kentekencamera’s, staat er bij de ingang naar het autoluwe gebied informatie: vanaf de startdatum van de handhaving met kentekencamera’s heb je een ontheffing nodig (buiten de venstertijden) om het gebied in te mogen rijden.
Zodra we echt gaan handhaven, ontvangt iedereen die zonder ontheffing het autoluwe gebied inrijdt maximaal drie waarschuwingen voordat er een bekeuring volgt.
Hoe kan men zien dat men een autoluw gebied betreedt?
We proberen zo goed mogelijk de inrichting van de entrees tot de historische binnenstad op zo’n manier vorm te geven, dat het duidelijk is dat je een bijzonder gebied betreedt. Dit gebeurt onder andere door lijnen op het wegdek, verkeersborden en op sommige plekken komt er ook een zuil met daarop een soort verkeerslichtsysteem. Dit systeem geeft met kleuren en symbolen aan welke categorie op dat moment het gebied in mag rijden.
Wat gaat er gebeuren voordat handhaving via kentekencamera’s een feit is?
- De aanbesteding voor de kentekencamera’sis afgerond. De implementatieperiode is gestart. In de zomer zullen er werkzaamheden op straat zijn om de kentekencamera’s op te hangen. Hetzelfde geldt voor andere werkzaamheden, zoals belijning, het neerzetten van borden et cetera.
- Daarnaast werken we aan het ontheffingenbeleid en het verkeersbesluit. Die zullen naar verwachting eind mei door het college worden vastgesteld. Het verkeersbesluit ligt vervolgens zes weken ter inzage.
- Er komt een digitaal loket (website en app) waar je een ontheffing kan aanvragen.
- Op 10 en 11 juni zijn er een aantal informatiemomenten waar je terecht kunt voor meer informatie over de praktische werking van het systeem et cetera. Kijk voor het programma op Goes bezig voor jou .
- We hangen de kentekencamera’s waarschijnlijk in de zomervakantie op, waarna een periode van waarschuwen volgt. Daarna starten we met de definitieve handhaving. Wanneer dat precies is, laten we later weten.
Hoe werkt handhaving via kentekencamera's?
De kentekencamera's worden op dertien opstelplaatsen (ingangen) neergezet waarbij de kentekens van auto's, motoren en scooters zowel bij het in- als uitrijden worden gescand.
Voor motoren en scooters geldt dat zij alleen een kenteken op de achterkant hebben. Daarom installeren we in het autoluwe gebied nog vijf extra camera's op strategische plekken in de historische binnenstad om scooteroverlast tegen te gaan.
Bij handhaving door middel van kentekencamera's is er 100% handhaving, dus ook op motoren en scooters. Er is 24 uur per dag, 7 dagen per week toezicht zonder fysieke handhaving. Nood- en hulpdiensten hebben natuurlijk altijd ongehinderd toegang tot de binnenstad.
Hoeveel kost een bekeuring?
Een bekeuring voor het inrijden van het autoluwe gebied zonder ontheffing kost € 190 euro.
Waar gaan de inkomsten van de bekeuringen naar toe?
De inkomsten van de bekeuringen gaan naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Dus niet naar de gemeente Goes.