Participatie
Als er iets in jouw omgeving verandert, heb je daar vast ideeën over. De gemeente vindt het belangrijk dat je meepraat over jouw stad, dorp of wijk.
Wat is participatie?
Participatie betekent meepraten, -denken of doen. Maar wat is het dan precies, hoe werkt het en wanneer kan je meedoen? In de video hieronder zie je hoe de gemeente hiermee omgaat.
Gemeente Goes burgerparticipatie
Uitgangspunten
De gemeenteraad stelde ‘uitgangspunten’ vast over de manier waarop en wanneer inwoners kunnen meepraten:
Hoe gaan we te werk?
- We doen ons best de juiste mensen te betrekken. We bieden verschillende manieren om mee te praten en mee te denken. We hebben daarbij aandacht voor inwoners in een kwetsbare situatie;
- We nemen inwoners serieus. We willen een gelijkwaardig gesprek waarbij iedereen even belangrijk is. We kijken ook hoe inwoners zelf kunnen bijdragen.
- We zijn open en transparant. We zijn duidelijk en eerlijk over het proces. We leggen uit welke keuzes we maken en waarom.
- Samen ontdekken en leren we. We zijn niet bang om nieuwe dingen uit te proberen. We leren van wat er goed en niet goed gaat
Zes stappen 'Goese Gesprek'
Als we met inwonerparticipatie aan de slag gaan, houden we ons aan zes stappen.
- Wanneer in gesprek? De ruimte voor en de waarde van participatie.
- Waarom in gesprek? Het doel van het gesprek.
- Waarover in gesprek? Het onderwerp en de ruimte voor invloed.
- Met wie in gesprek? De doelgroepen.
- Hoe in gesprek? De methode en de vorm.
- Na het gesprek. Evalueren en vervolg.
Denk jij met ons mee?
Meepraten kan op verschillende manieren. Tijdens een bijeenkomst, via de mail, aan de telefoon of via de website www.goespraatmee.nl. Denk je met ons mee? Bedankt!