HOME  |  In de gemeente  |  Parkeervergunningen

Parkeervergunningen

Regel zelf uw parkeervergunning online

Het is mogelijk zelf uw parkeervergunning online te regelen. Het voordeel is dat u direct kunt beschikken over de parkeervergunning, omdat deze digitaal verstrekt wordt. Dat wil zeggen dat uw parkeervergunning een digitaal parkeerrecht is. Uw kenteken wordt geregistreerd in de parkeervergunningendatabase en controle vindt plaats door middel van het scannen van uw kenteken.

U kunt in het digitaal loket parkeren inloggen met uw DigiD. U kunt dan een aanvraag starten en door middel van het controleren van uw NAW-gegevens ziet u voor welke parkeervergunningen u in aanmerking komt.  Na het selecteren van de parkeervergunning en alle vragen te beantwoorden wordt in een veilige omgeving de betaalmogelijkheid geboden (iDeal) en na betaling beschikt u over een parkeerrecht (uitgezonderd AV-vergunning en Mantelzorgparkeervergunning). U krijgt geen papieren vergunning meer, die u achter uw voorruit van de auto moet leggen. U kunt direct gebruik maken van uw parkeerrecht.

Bedrijven

Als u een bedrijf heeft en voor de eerste keer een parkeervergunning wil aanvragen, dient u contact met ons op te nemen om een gebruikersnaam en resetcode te ontvangen waarmee u kunt inloggen op het digitaal loket parkeren. U kunt voor het verkrijgen van een gebruikersnaam en resetcode een e-mail sturen naar parkeervergunning@goes.nl. In de e-mail dient u uw naam en kvk-nummer te vermelden. Tevens dient u een kopie toe te voegen van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Per e-mail ontvangt u de gebruikersnaam en resetcode en kunt u vervolgens zelf uw parkeervergunning online regelen via het digitaal loket parkeren.
 

Start digitaal loket parkeren
 

Het wijzigen van uw parkeervergunning

Als u zelf uw parkeervergunning wilt wijzigen, bijvoorbeeld wanneer u een nieuwe auto heeft gekocht en het kenteken op uw vergunning wilt vervangen of u een kenteken wil toevoegen aan uw parkeervergunning, doet u door middel van het inloggen op het Digitaal loket parkeren. Als bewoner kunt u inloggen op het parkeerloket met uw DigiD. Bedrijven hebben een gebruikersnaam en resetcode ontvangen.

Het activeren van uw kenteken (als u meerdere kentekens op uw parkeervergunning geregistreerd heeft)

Als u meerdere kentekens op uw parkeervergunning geregistreerd heeft staan, dan dient u zelf het kenteken van het voertuig waarmee u op dat moment geparkeerd staat, te activeren. Dit doet u via de detailpagina van de betreffende parkeervergunning, nadat u heeft ingelogd op het digitaal loket parkeren. Ook kunt u toekomstige activaties vooruit inplannen.

Heeft u hulp nodig bij het wijzigen van uw parkeervergunning of uw kentekenactivatie, bekijkt u dan eens de stappenplannen hieronder.


Hoe wijzig ik mijn parkeervergunning (PDF)?

Hoe activeer ik het kenteken van mijn parkeervergunning (PDF)?
 

De tarieven voor 2018 zijn nog niet bekend. Deze worden eind november 2017 bekendgemaakt.

Tarieven 2017

Parkeervergunningen

1e bewonersvergunning

 € 50,-

2e bewonersvergunning

 € 100,-

3e bewonersvergunning

 € 200,-

1e bedrijfsvergunningen

 € 250,-

2e bedrijfsvergunningen

 € 500,-

AA-vergunning

 € 2500,-

AB-vergunning             

 € 400,-

AM-vergunning

 € 250,-

Mantelzorgvergunning

 € 50,-

Bewonersdagdeelkraskaarten (per 10 stuks)

 € 6,70

Bedrijfsdagdeelkraskaarten (per 10 stuks)

 € 39,80

Ik begrijp het nog niet helemaal
Als u meer hulp nodig heeft bij het verlengen van uw parkeervergunning kunt u voor telefonische hulp bellen naar 14 0113. Op maandag t/m donderdag tussen 8.30-17.00 uur en op vrijdag 8.30-12.30 uur is er altijd iemand beschikbaar die u telefonisch kan helpen.

Voor meer informatie over de digitale parkeerproducten, hoe controleert men op de parkeervergunning, vragen over Digid, privacy van uw gegevens en nog meer vragen over parkeren, kunt u via onderstaande link kijken bij de meest gestelde vragen.

Meest gestelde vragen digitale parkeervergunning

Bezoekersregeling  (2018)

Het parkeren van bezoek kan nu door middel van gebruik van dagdeelkraskaarten. Deze kaarten zijn in setjes van 10 stuks aan te schaffen bij de afdeling Publiekszaken. Voor elk bezoek gebruikt u, naar gelang de duur van het bezoek, 1 of 2 dagdeelkraskaarten.

Een groot deel van de dagdeelkraskaarten bevat verouderde informatie. In de loop der jaren zijn parkeerzones gewijzigd. Met name dagdeelkraskaarten uitgegeven voor 2012 bevatten onjuiste informatie. Onhandig voor de gebruiker (die parkeert per ongeluk met een dagdeelkraskaart ergens waar men nu niet meer mag parkeren of in een verkeerde zone) en onhandig voor onze parkeerhandhavers (onduidelijk of een kaarten geldig is).  Ook is het huidige systeem fraudegevoelig en arbeidsintensief. Dit kan makkelijker en duidelijker.

We willen dan ook de bezoekersregeling gaan digitaliseren. Dit als laatste in het digitaliseringsproces. De digitale bezoekersregeling moet nog concreet vorm krijgen, maar werkt met een digitaal parkeersaldo. Deze kunt  u ook aanvragen / activeren en beheren via het internet en ook met uw mobiele telefoon. Het voordeel is dat men het parkeren van bezoek via het saldo per minuut kan afrekenen. Men kan bezoek wat regelmatig langskomt machtigen om zichzelf aan- en af te melden. Ook is het mogelijk om een eindtijd aan te geven. De verdere invulling van de bezoekersregeling vindt de komende maanden plaats. Naar verwachting wordt deze na de zomer ingevoerd.

De in bezit zijnde dagdeelkraskaarten zijn en blijven geldig. Er zijn dagdeelkraskaarten zonder datum en dagdeelkraskaarten met 2016 of 2017 erop. Op enig moment willen we over op de digitale regeling. We zullen nagaan op welke wijze we dit het beste kunnen doen. Het is dus niet zo dat gekochte dagdeelkraskaarten ineens niet meer geldig zijn, zij vertegenwoordigen immers een bepaalde waarde, nl.  'parkeertegoed'. Deze zullen uiteindelijk omgezet worden in een digitaal parkeertegoed.

Start digitaal loket parkeren