Handtekening legaliseren

Als u bewijs nodig heeft dat uw handtekening op een document echt uw handtekening is, kunt u uw handtekening laten legaliseren. Dit kunt u doen bij de gemeente. De gemeente verklaart dan dat uw handtekening echt is.

Wanneer laat u uw handtekening legaliseren?

Het legaliseren van uw handtekening is vaak nodig:

  • Op documenten die naar het buiteland gestuurd moeten worden
  • Als u toestemming geeft voor bijvoorbeeld het garant staan voor familie of vrienden uit het buitenland
  • Bij het regelen van een erfenis in het buitenland

Hoe werkt dat?

U moet zelf uw handtekening laten legaliseren. Iemand anders kan dit niet voor u doen. U komt persoonlijk langs met het stuk waarop u uw handtekening gaat plaatsen. Ook neemt u uw geldige identiteitsbewijs mee. In het bijzin van de ambtenaar zet u uw handtekening. De ambtenaar van de gemeente controleert de handtekening op het document met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

De gemeente bevestigt met een stempel dat de handtekening overeenkomt met de handtekening op uw paspoort of identiteitskaart. De legalisatie bewijst allen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het formulier of document waarvoor u de handtekening nodig hebt.

Een legalisatie handtekening kost € 14,25. Uw handtekening wordt direct gelegaliseerd, dus u krijgt uw document gelijk weer mee.