HOME  |  In de gemeente  |  Digitalisering parkeervergunningen 2017

Digitalisering parkeervergunningen 2017

Parkeervergunning 2017

Vanaf 19 december 2016 was het mogelijk om zelf uw parkeervergunning te verlengen voor 2017. Meer dan 85% van de vergunninghouders heeft zijn/haar parkeervergunning verlengd via het digitaal loket parkeren. In overige gevallen hebben mensen ervoor gekozen om de parkeervergunning alsnog bij het stadskantoor te verlengen.

Als u zelf uw parkeervergunning wilt wijzigen, bijvoorbeeld wanneer u een nieuwe auto heeft gekocht en het kenteken op uw vergunning wilt vervangen of u een kenteken wil toevoegen aan uw parkeervergunning, doet u door middel van het inloggen op het Digitaal loket parkeren. Als bewoner kunt u inloggen op het parkeerloket met uw DigiD. Bedrijven hebben een gebruikersnaam en resetcode ontvangen. 

Als u meerdere kentekens op uw parkeervergunning geregistreerd heeft staan, dan dient u zelf het kenteken van het voertuig waarmee u op dat moment geparkeerd staat, te activeren. Dit doet u via de detailpagina van de betreffende parkeervergunning, nadat u heeft ingelofd op het digitaal loket parkeren. Ook kunt u toekomstige activaties vooruit inplannen.

Heeft u hulp nodig bij het wijzigen van uw parkeervergunning of uw kentekenactivatie, bekijkt u dan eens de stappenplannen hieronder.

Start digitaal loket parkeren
 


Hoe wijzig ik mijn parkeervergunning (PDF)?

Hoe activeer ik het kenteken van mijn parkeervergunning (PDF)?
 

Tarieven 2017

Parkeervergunningen

1e bewonersvergunning

 € 50,-

2e bewonersvergunning

 € 100,-

3e bewonersvergunning

 € 200,-

1e bedrijfsvergunningen

 € 250,-

2e bedrijfsvergunningen

 € 500,-

AA-vergunning

 € 2500,-

AB-vergunning             

 € 400,-

AM-vergunning

 € 250,-

Mantelzorgvergunning

 € 50,-

Bewonersdagdeelkraskaarten (per 10 stuks)

 € 6,70

Bedrijfsdagdeelkraskaarten (per 10 stuks)

 € 39,80

Ik begrijp het nog niet helemaal
Als u meer hulp nodig heeft bij het verlengen van uw parkeervergunning kunt u voor telefonische hulp bellen naar 14 0113. Op maandag t/m donderdag tussen 8.30-17.00 uur en op vrijdag 8.30-12.30 uur is er altijd iemand beschikbaar die u telefonisch kan helpen.

Voor meer informatie over de digitale parkeerproducten, hoe controleert men op de parkeervergunning, vragen over Digid, privacy van uw gegevens en nog meer vragen over parkeren, kunt u via onderstaande link kijken bij de meest gestelde vragen.

Meest gestelde vragen digitale parkeervergunning


Aanvragen parkeervergunningen 2017 medio mei 2017

Vanaf half mei 2017 kunnen nieuwe parkeervergunning ook digitaal worden aangevraagd via het Digitaal loket parkeren. U kunt hier een aanvraag starten en door middel van het controleren van uw NAW-gegevens (voor bewoners middels DigiD, bedrijven middels het overleggen van KvK-gegevens) ziet u voor welke parkeervergunningen u in aanmerking komt.  Na het selecteren van de parkeervergunning en alle vragen te beantwoorden wordt in een veilige omgeving de betaalmogelijkheid geboden (iDeal) en na betaling beschikt u over een parkeerrecht. U krijgt geen papieren vergunning meer, die u achter uw voorruit van de auto moet leggen. U kunt direct gebruik maken van uw parkeerrecht.

Ook het wijzigen of opzeggen van de parkeervergunning gaat via het digitaal loket. Brengt u bijvoorbeeld uw eigen auto ter reparatie naar de garage en heeft u tijdelijk een leenauto, dan kunt u zelf deze wijziging doorvoeren en beschikt u na het doorlopen van de wijziging direct over een parkeerrecht. Het opzeggen van de parkeervergunning kan ook via het digitaal loket. U ontvangt automatisch restitutie van de resterende periode (per kwartaal).

Een afspraak maken voor een parkeervergunning en deze aanvragen en ophalen bij het Stadskantoor is dan dus niet meer nodig. U kunt dit makkelijk en snel vanaf thuis regelen!


Bezoekersregeling 2017 (najaar 2017)

Het parkeren van bezoek kan nu door middel van gebruik van dagdeelkraskaarten. Deze kaarten zijn in setjes van 10 stuks aan te schaffen bij de afdeling Publiekszaken. Voor elk bezoek gebruikt u, naar gelang de duur van het bezoek, 1 of 2 dagdeelkraskaarten.

Een groot deel van de dagdeelkraskaarten bevat verouderde informatie. In de loop der jaren zijn parkeerzones gewijzigd. Met name dagdeelkraskaarten uitgegeven voor 2012 bevatten onjuiste informatie. Onhandig voor de gebruiker (die parkeert per ongeluk met een dagdeelkraskaart ergens waar men anno 2016 niet meer mag parkeren of in een verkeerde zone) en onhandig voor onze parkeerhandhavers (onduidelijk of een kaarten geldig is).  Ook is het huidige systeem fraudegevoelig en arbeidsintensief. Dit kan makkelijker en duidelijker.

We willen dan ook de bezoekersregeling gaan digitaliseren. Dit als laatste in het digitaliseringsproces. De digitale bezoekersregeling moet nog concreet vorm krijgen, maar werkt met een digitaal parkeersaldo. Deze kunt  u ook aanvragen / activeren en beheren via het internet en ook met uw mobiele telefoon. Het voordeel is dat men het parkeren van bezoek via het saldo per minuut kan afrekenen. Men kan bezoek wat regelmatig langskomt machtigen om zichzelf aan- en af te melden. Ook is het mogelijk om een eindtijd aan te geven. De verdere invulling van de bezoekersregeling vindt de komende maanden plaats. Naar verwachting wordt deze na de zomer ingevoerd.

De in bezit zijnde dagdeelkraskaarten zijn en blijven geldig. Er zijn dagdeelkraskaarten zonder datum en dagdeelkraskaarten met 2016 of 2017 erop. Op enig moment willen we over op de digitale regeling. We zullen nagaan op welke wijze we dit het beste kunnen doen. Het is dus niet zo dat gekochte dagdeelkraskaarten ineens niet meer geldig zijn, zij vertegenwoordigen immers een bepaalde waarde, nl.  'parkeertegoed'. Deze zullen uiteindelijk omgezet worden in een digitaal parkeertegoed.

Start digitaal loket parkeren